Turystyka biznesowa jest ważną i dość złożoną gałęzią branży turystycznej. Duża odpowiedzialność, dbałość o szczegóły oraz umiejętność szybkiego i sprawnego poruszania się w przypadku ewentualnych problemów z podróżą to kluczowe umiejętności, które musi posiadać menedżer organizujący wyjazd służbowy.

Turystyka biznesowa, a inne rodzaje turystyki

Podróże służbowe różnią się od innych rodzajów turystyki przede wszystkim ze względu na element pieniężny: czasami wielomilionowe zyski (lub, odwrotnie, straty) zależą od tego, jak dobrze przebiegnie podróż, więc ryzyko jest większe, a lekkomyślność i liczenie na przypadek są absolutnie niedopuszczalne. Jak każdy inny rodzaj turystyki – od krajoznawczej i plażowej po zakupową i medyczną – turystyka biznesowa ma swoje własne, ważne cechy organizacyjne, które są ściśle uzależnione od miejsca docelowego, pory roku, celu i wielu innych czynników podróży. 

Prywatne podróże służbowe

Zorganizowanie prywatnej podróży służbowej jest pod wieloma względami bardziej wdzięczne niż turystyka biznesowa. Po pierwsze, zazwyczaj nie ma ustalonych dat, w których klient po prostu musi być na miejscu. Współpracownicy i partnerzy są zazwyczaj chętni do robienia postępów w planowaniu spotkań, rozumiejąc złożoność biznesu – świata wysokich prędkości i terminów. Po drugie, sam harmonogram wyjazdu można przesuwać i zmieniać terminy, w przeciwieństwie do obowiązkowego „pośpiechu” na stoiskach targowych i wystawców oraz konieczności dopasowywania harmonogramu spotkań z potencjalnymi partnerami.

Konwencje i konferencje

Organizacja zjazdów i konferencji to duża praca, w której trzeba polegać na partnerach – wystawach i hotelach. Jeśli jesteś odpowiedzialny za prywatną wizytę biznesową, będziesz musiał ściśle współpracować – co oznacza, że Twoi partnerzy muszą być w 100 procentach wiarygodni.